UPDATE – 9 Mai – 2014 – Filmul „Maria Lătărețu. Ultimul Cântec, ultima zi” a câștigat trofeul festivalului „AMATORUL”, ediția a V-a, din Chișinău.
Am scris acest text cu toată dragostea pentru Maria Lătărețu. Am ascultat-o mereu cu emoție, de când eram copil. Era singura voce care se auzea în tot satul, la măgăoaie, înainte de a începe filmul la căminul cultural. A murit cântând în satul vecin, peste deal de raiul primei mele copilării. O ascult și acum și la fel mă răscolește. M-am încumetat să fac de unul singur și un film. Și textul și filmul au dispărut de pe site-ul „Jurnalului Național”. Le reiau pe amândouă aici ca un gest, reafirmat, de admirație și dragoste față de această mare artistă.
Cine e Maria Lătărețu? Cei din generația tânără nici nu au auzit de ea, iar pentru cei care încă îi mai ascultă cântecele este un personaj construit mai mult din umbre. Câteva pagini de internet, sumare și neîngrijite, sunt de acord doar în două chestiuni: a fost o cunoscută interpretă de muzică populară și a murit pe scenă, cântând. O moarte plină de măreție, ca în tragediile antice. În rest, data nașterii, data morții și alte repere biografice diferă de la o pagină la alta, de la un document la altul, de la autor la autor. Bibliotecile nu oferă decât două cărți și o broșură care se contrazic în sine, dar și una pe alta. Ziarele mai vechi și mai noi, cu articole scrise parcă de aceeași mână, reiau ca niște flașnete doar mărturiile subiective și incomplete venite în primul rând din familia cântăreței.
Nora Mariei Lătărețu, Ioana, și nepotul Mihai (Foto: Elena ILUȚĂ) |
(Ionel Schipoancă: Fiul ei a condus-o la Gara de Nord. Am mers toți trei într-o cușetă. Nu se simțea bine, îmi amintesc că avea la ea o sticlă cu ceai … Eu fiind o fire mai veselă atunci, la vârsta aia, am făcut-o să râdă, l-am făcut și pe maestrul Luican să râdă… s-au strâns și câțiva călători în cușeta noastră, acolo…
Ioana Lătărețu, nora Mariei Lătărețu (Foto: Elena ILUȚĂ) |
Ioana Lătărețu, nora Mariei Lătărețu: Era o femeie extraordinar de credincioasă. Pentru nimic în lume nu ar fi mâncat de dulce în zilele de post. Luni, când a plecat la Botoșani, mi-a spus să-i pun la pachet ardei gras, roșii… mâncare de post.
Mihai, unicul nepot al Mariei Lătărețu (Foto: Elena ILUȚĂ) |
Ionel Schipoancă: Nu era zgârcită, ci așa era ea obișnuită, era de o modestie ce nu s-a văzut. Eu îi ziceam: coană Mario, nu mergi și matale la restaurant? Când mergea cu Tică Lătărețu în turneu, avea două castroane de aluminiu ști striga: Ticăăă, adu castroanele să facem salată!”.
Ioan Cobâlă, dirijor „Rapsozii Botoșanilor” (Foto: Vlad URSULEAN) |
Ioan Cobâlă, dirijorul orchestrei “Rapsozii Botoșanilor: Așa se făcea pe atunci. Glumind, poți spune că poate erau mai puțini melomani în oraș decât instrumentiști în orchestră. Și atunci, ca să se realizeze planul la încasări, se alcătuia o mică formație populară din câțiva instrumentiști de la filarmonică, se invita o vedetă cum era Maria Lătărețu și într-o lună de zile se făceau încasări pentru jumătate de an.
Cu Ioana Lătărețu la mormântul artistei (Foto: Elena ILUȚĂ) |
Orașul tremură într-un septembrie neobișnuit de rece. În fotografiile din acele zile personajele apar îmbrăcate în haine groase. Se vede că e frig. Însă hotelurile din oraș nu sunt încălzite. Centralele termice se pornesc la date fixe, prestabilite, indiferent de cum e vremea afară. Impresarul Mihai Belcescu știe că Maria Lătărețu evită să stea în frig, pentru că își protejează gâtul, vocea. De altfel, într-un contract mai vechi cu Filarmonica de Stat din Craiova, găsim două condiții puse de artistă, care altminteri nu avea pretenții și fasoane de vedetă: că nu va pleca în turneu “în caz că dirijează Dumitru Botezatu” și “cazare separată și cu încălzire în mod special”.
Laura Lavric: A venit Belcescu la mine și mi-a spus: măi, Laura, vine Maria Lătărețu la Botoșani și e un frig la hotel… poate să stea la tine? Vai, zic, dar mă mai întrebi? Să vină la mine. Îmi înnobilează casa și sufletul.
Luni seara, la plecarea din București, nu se simțea bine. Tocmai se întorsese de la o nuntă din Oltenia, era obosită și hipertensiunea făcea să îi vâjâie capul de durere. Dar asta nu putea să o împiedice să plece într-un turneu obositor și să cânte.
Mihail Jora, „Memorii” |
Mihail Jora, în “Memorii”: “La ieșire, mulțumindu-i și luându-mi rămas bun de la ea, am zărit două lacrimi ce se prelingeau de pe fața-i smeadă. Succesul Mariței fusese atât de mare, încât nu-mi puteam tălmăci durerea ei. <>, mi-a răspuns ștergându-și iute ochii”.
Ionel Schipoancă: La spectacolul acela nu a lăsat să se vadă că se simțea rău. Cântecul ei a curs perfect, ca un fir apă. Îmi amintesc că au venit niște copii la Maria Lătărețu: coană Mario, nu ne dai și nouă niște autografe? Și ea a râs și le-a zis: <<V-aș da, maică, dar nu mai am bătute la mașină>>”
Abia știa să semneze. Semnătura ei e chinuită, nesigură, vădește lipsa de exercițiu. În cartea de muncă, întocmită în 1969, la rubrica STUDII scrie: “Nu prezintă acte”. Ioana Lătărețu susține că s-a păstrat în familie un caiet în care soacra ei își nota versurile cântecelor pe care le compunea, însă refuză să arate caietul. Cu tenacitatea ei sisifică, a învățat singură să scrie, dar nu mai mult de atât. Însă nu trebuie să căutăm la vremea aceea, cum nici în ziua de azi, intelectuali de panteon printre rapsozii populari.
În mod cert, Maria Lătărețu avea o memorie fabuloasă. Avea în repertoriu peste o mie de cântece. Avea un instinct artistic infailibil. Fără studii fiind, cu atât mai puțin muzicale, simțea valoarea artistică și își alegea în repertoriu doar cântecele cu adevărat valoroase. Ea însăși era o creatoare despre care specialiștii nu se sfiesc să spună, însă numai între ei, că avea geniu. Doar câțiva mai curajoși, precum Johnny Răducanu, susțin cu fermitate că Măria Lătărețu a fost cea mai mare cântăreață de muzică populară a românilor.
Multe cântece despre care credem că vin din creația folclorică, din popor, sunt de fapt create, cu muzică și text, de Maria Lătărețu. “Lie, ciocârlie”, “M-a făcut mama oltean”, “Lung e drumul Gorjului”, “Și-au pornit olteni la coasă”, ‘La Tismana-ntr-o grădină”, “Mai ții minte, măi, dragă, Mărie”, “Dor de mamă”, “Tu, mamă, când m-ai făcut”, “Hei, lună”, “Bistriță, apă zglobie” sunt toate creațiile ei. În 1965 a fost primită în Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România și a înscris 104 piese proprii. Însă e de presupus că încă multe altele, create și cântate în aproape 40 de ani de carieră, intrate deja în floclor, nu au fost puse pe note și nu au fost înscrise oficial ca fiind creațiile ei.
În cartea “Maria Lătărețu, privighetoarea nepereche”, scrisă împreună cu publicistul gorjean Dorin Brozbă, Ioana Lătărețu ignoră complet mărturia Laurei Lavric, dintr-o mărturisită antipatie personală față de aceasta. Din păcate, și celelalte două cărți care s-au scris despre marea cântăreață: “Maria Lătărețu și cântecele sale”, de Marin Brînaru și “Maria Lătărețu”, de Ion Mocioi, trec pe lângă martorii oculari, altminteri primii în ordinea credibilității. Cel puțin Ion Mocioi reușește să îngrămădească, în foarte puține pagini, incredibil de multe neadevăruri adunate din gura lumii, presupuneri de-ale sale ori ficțiuni sentimentale preluate de la Ioana Lătărețu. Maria Lătărețu încă își așteaptă biografia veridică și exegeza muzicală pe care le merită.
Ioana Lătărețu (Foto: Elena ILUȚĂ) |
Ioana Lătărețu: Dacă era acasă, noi știam ce să îi facem . Pentru că dânsa ,pe fond de oboseală, făcea puseurile astea de tensiune. Și avea dânsa doctorul familiei, care stătea alături de noi, și ăsta știa ce să îi facă: venea cu o seringă mare, îi scotea 250 de mililitri de sânge, îi dădea calmante, o liniștea, o culca și gata.”
Ionel Schipoancă: Am plecat pe la două, trei. Că ne duceam mai înainte, să ne vadă lumea că am ajuns. Până puneam instalația, până ne schimbam de spectacol, ne așezam pe scenă, trecea timpul. Noi așa ajungeam, cam cu o oră înainte de spectacol. Le ziceam la copii: măi, vrei să intri la spectacol? Du-te și anunță până în capătul satului că au venit artiștii. Dar lasă căciula aici. Și când vii, îți dau căciula înapoi și te bag în sală fără bilet. Așa făceam.
Autobuzul filarmonicii, o rablă care sperie lumea cu huruitul când trece prin sate, are nevoie de o oră să strabată cei 54 de kilometri, pe un drum pietruit, numai gropi, până în comuna Românești, în nordul județului, la granița pe Prut cu Basarabia.
Ioana Lătărețu și Dorin Brozbă, coautorii cărții “Maria Lătărețu, privighetoarea nepereche”, notează la pagina 76:
Dumitru Amarghioalei: Nici n-a fost vorba de două spectacole la Românești. Păi noi aveam contract clar, program bătut în cuie. Aveam întâi spectacol la Românești, de la 5 la 7, pe urmă aveam al doilea spectacol, de la 8, în Ștefănești.
Victoria Lascarache (Foto: Vlad URSULEAN) |
Victoria Lascarache: I-am luat geamantanul și am condus-o în culise, în spatele căminului cultural. Era obosită, i s-a părut că mergem prea mult, cât am ocolit căminul. I-am zis că niște profesori ar dori autografe, dar a zis că e foarte obsită și vrea să se odihnească. Am întrebat-o dacă mai are nevoie de ceva și a zis că nu, o să-mi spună dacă are nevoie. Și atunci am lăsat-o singură și am început să primesc oamenii în sală. Am vorbit cu Luican și mi-a spus că ea s-a simțit foarte rău la Botoșani și el i-a zis: Marie, nu mai veni și tu la Românești, cântăm numai noi, dar ea a zis că nu, că e cap de afiș și nu se poate să nu vină…”
Căminul cultural și primăria sunt în aceeași clădire. Culisele sunt, de fapt, două camere de oaspeți, ale primăriei. Din scenă, se ajunge într-o săliță, iar de acolo în cele două cămăruțe. Într-o cămăruță este și un pat, din cele ca de spital, și o masă. Maria Lătărețu este lăsată singură în această cămăruță, ca să se schimbe în costumul de scenă și să se odihnească, iar ceilalți trei soliști folosesc împreună camera alăturată. Maria Lătărețu nu mai iese ca de obicei să stea de vorbă cu sătenii. Era cunoscută până în ultimul cătun unde exista un radio, un televizor sau un patefon ori un pick-up. Rămâne în culisă, întinsă pe pat, până când orchestra se așează în scenă și se aud instrumentele la acordaj.
Maria Lătărețu în concert la Praga |
Dumitru Amarghioalei: Ea ne-a chemat înainte de spectacol. A venit pe scenă la noi, că noi ne aranjam pupitrul, scaunele, și, spre surprinderea noastră, ne-a rugat să dăm toate tonalitățile cu un ton mai jos. Dacă, de exemplu, ea cânta în Fa major, să dăm în Mi major. Că n-o ajuta vocea. Nici atunci nu ne-am gândit că e ceva grav și cum se va termina, tragic, acel spectacol.
Aici a murit Maria Lătărețu. A murit pe scenă, cântând. Asta spune, în cuvinte mai scorțoase, placa de marmură de pe căminul cultural din comuna Românești – Botoșani. “Pe scena din această instituție, în plin spectacol artistic, s-a sfârșit din viață, la 27 sept. 1972, în etate de 61 de ani, MARIA LÃTÃRE}U, privighetoarea nepereche a cântecului popular românesc”.
Gheorghe Huțanu, primar, Românești: Unii spun că a murit pe scenă, alții, că a murit în camera de oaspeți, după spectacol. Nu știi pe cine să mai crezi. Pe placa de marmură scrie că a murit pe scenă fiindcă așa a vrut să scrie nora ei, Ioana Lătărețu . Și toată lumea de aici spune că a murit pe scenă. Și dacă n-a murit pe scenă, ce te mai pui pentru câțiva metri distanță? Nu contează.
Mihai și Maria Lătărețu în Grădina Cișmigiu |
Au fost sute de localnici la acel ultim spectacol, mulți mai trăiesc și azi și toți se jură că au văzut-o pe Maria Lătărețu căzând pe scenă, așa cum stă scris și în marmură. Oamenii de acolo par să aibă nevoie de această legendă. A fost un eveniment unic al comunei, dar și al vieții lor. Mulți care n-ar ști să spună ce au făcut în viață, se legitimează cu acel moment: “Am fost acolo. Maria Lătărețu a murit în fața mea”. Spun că au fost la spectacol și cei care n-au fost. Și cei cărora atunci abia le dădeau dinții. Ba chiar și unii care nici nu erau născuți.
Ioana Lătărețu: Inițial a fost organizat un singur spectacol. Dar fiind cerere mare, s-a mai programat unul. A cântat la primul spectacol, a cântat la al doilea… la al șaptelea bis a avut un ușor tremurat, după care s-a prăbușit pe scenă. A fost luată pe brațe de colegi, unul din ei fiind marele, regretatul și neuitatul Ion Luican.
Dumitru Amarghioalei și Ionel Schipoancă (în stânga, cu pălărie) |
Dumitru Amarghioalei: A decurs foarte frumos recitalul ei , foarte frumos. Nu a scos niciun țipăt în timpul spectacolului. Eu eram acolo, pe scenă, la doi pași. Am văzut totul. Doamna Maria a cântat și a ieșit pe picioarele ei din scenă. N-a mai fost niciun bis. A ieșit și a intrat Luican.
Maria Lătărețu în anii debutului în București |
Ionel Schipoancă stă după cortină și îl ascultă pe maestrul Ion Luican cântând “De-aș mai avea acuma vreo douăzeci de ani”. Laura Lavric stă în culisa a doua, care comunică direct, fără ușă, cu camera în care se află Maria Lătărețu. La un moment dat, aceasta intră în camera Laurei Lavric cu o pastilă în mână. Se uită dezorientată în jur. Se privește în oglindă. Îi spune Laurei Lavric: “Cred că mi-a plesnit o arteră la cap”. Tânăra interpretă rămâne împietrită de uimire. Maria Lătărețu plânge. Stă cu pastila în mână și se privește în oglindă. Se apleacă și își ia un pahar de apă din găleata aflată pe masă. Bea pastila și, fără niciun cuvânt, se duce înapoi în camera ei.
Laura Lavric sare până la deschizătura cât ușa dintre cele două camere. O vede pe Maria Lătărețu întinsă în pat, nemișcată, cu o mână atârnând pe lângă pat. O umbră vânătă îi inundă fața. “Doamna Maria, doamna Maria!”. Nu răspunde. Nu mai respiră. Maria Lătărețu nu mai este. A murit cu cântecul pe gură, la câteva minute după ce a cântat ultimul ei cântec, testamentul ei artistic: “Ca mâine mă duc din tine,/ Lume, dragă lume,/ Știu că nu vă pare bine,/ Lume, draga mea./ Vă las cântecele mele/ Să vă petreceți cu ele, /Lume, dragă lume./ Că omu-i ca frunza-n vânt,/ Când cade jos pe pământ./ O plouă și-o bate vântul,/ Se-amestecă cu pământul,/ O suflă vântul pe toată,/ Parcă n-a fost niciodată”.
Mihai și Maria Lătărețu |
Este puțin după ora 18.30. Cea mai plauzibilă oră. Certificatul constatator nu s-a păstrat. I s-a pierdut urma o dată cu desființarea dispensarului comunal.
Maria Lătărețu pe catafalc |
Neculai Pavlovici: A cântat Maria Lătărețu… Parcă o văd cum se ținea de trepiedul ăla și se clătina în față, în spate… Termină de cântat, vine Ion Luican. N-a căzut pe scenă. A cântat, a plecat pe picioarele ei de pe scenă și s-a dus în camera de oaspeți. Dintr-odată, apare Laura Lavric. Cine poate să dea primul ajutor, că Maria Lătărețu moare! M-am dus eu eu înăuntru… Ea era pe pat în camera de oaspeți la Consiliul Popular, cu fața-n sus… M-am dus la dânsa, am cuprins-o, i-am suflat în gură, i-am apăsat pe piept, i-am făcut respirație … mi-aduc aminte că avea niște mărgele frumoase la gât, așa… Nu mai știu cui i-am spus să se ducă după doctorița umană, că era dispensarul oleacă mai jos. Până a venit doctorița, până nu știu ce, ea s-a răcit, gata a fost. Eu zic că dacă era un doctor acolo, scăpa!”
Laura Lavric și Dumitru Amarghioalei, la căpătâiul Mariei Lătărețu, în primele momente după deces |
Ioana Lătărețu:La un moment dat s-a pus problema dacă a fost o moarte naturală. A fost chemată miliția.
Echipajul de miliție de la Botoșani vine târziu, când deja s-a întunecat. Se iau probe din apa din care a băut Maria Lătărețu. Milițianul criminalist face fotografii. Două dintre ele apar acum pentru prima oară, în “Jurnalul Național”: Laura Lavric și Dumitru Amarghioalei veghind la căpătâiul Mariei Lătărețu și orchestra cântând sub geam.
Valeria Leonte și Victoria Lascarache (Foto: V.I.) |
Valeria Leonte, 89 de ani: Eu am fost acolo, la dispensar, și am spălat-o după autopsie… I-am cumparăt o pereche de ciorapi și un furou… Al ei era murdar de sânge. Nu-i adevărat că a fost multă lume cu flori. Nu era voie să intre oricine în camera aceea. Nu îndrăznea lumea să intre.
Valeria Leonte (Foto: Viorel Ilișoi) |
Ioana Lătărețu: “A fost și din cauza oboselii, și a stresului… Viața ei a fost un lung șir de tragedii, iar ultima dintre ele a fost moartea soțului ei. Eu o găseam de foarte multe ori plângând… și repede își ștergea lacrimile ca să nu o văd eu. A avut presentimentul morții… Cu o lună și ceva înainte de a muri, a adus o maramă de la Tismana… Asta e marama de moarte, a zis… Mi-a și zis: să nu mi-o înfășori pe cap, să ma strâng cu ea de gât pe lumea cealaltă, să mi-o așezi în lungul tronului, că așa zic oltenii la sicriu… Și să nu-mi pui pantofii de scenă, că ăia mă strâng. Cu exact o lună înainte de a muri, a visat-o pe Sfânta Parascheva. I-a zis îm vis că a venit să o ia. Și mămica s-a rugat: mai lasă-mă o lună măcar, că am nepoțelul mitc, trebuie să intre la liceu… Și Sfânta Parascheva i-a zis: Marie, pentru rugăciunile și pentru credința ta, te mai las o lună. Și exact după o lună, a murit. Uitați ce presentimente a putut să aibă!
9 comments
Felicitări pentru articol!!!
Foarte frumos… Îmi pare rău că trebuie să vă contrazic, dar există articolul de pe Wikipedia ce a avut ca surse cărțile (Brînaru 1989, I. Lătărețu 2008) și câteva articole de pe net. Toate indică aceeași dată a nașterii, respectiv a decesului.
Mă bucur nespus că mai există oameni ca dvs. care pun cap la cap informații (despre artiști, dar în cazul de față despre Maria Lătărețu) din o varietate de surse. Felicitări!
Cred ca am citit tot ce s-a scris despre Maria Lataretu, de la carti la articole de presa. Nici n-a fost atat de greu. Cartea lui Marin Branaru nu aduce nimic in constructia biografica, e o culegere de cantece. Brosura „Maria Lataretu”, a lui Ion Mocioi (cota II 8/0021 la Biblioteca Academiei Romane, fara an, fara editura),
mai mica, probabil, ca intindere, decat articolul meu, e plina de contradictii si neclaritati. Apare alta data a mortii, patru copii in loc de sase, erorile abunda. Alti autori (Harry Brauner, Ion Jora) o mentioneaza in treacat pe maria Lataretu. Cartea scrisa de Ioana Lataretu, nora cantaretei, si de ziaristul Dorin Brozba, este mai mult sentimentala si patetica decat documentara, contine si ea erori pe care incerc sa le indrept in textul meu. De fapt, sunt doua carti, a doua fiind o revizuire neglijenta a primei. In amandoua cartile apar marturii ale unor persoane care la data mortii Mariei Lataretu erau la varsta prescolara. Persoane care acum prezinta variante diferite. Memoria nu este cea mai buna prietena a adevarului – atunci cand e vorba, cat de cat, despre adevar. Altceva nu se mai gaseste in biblioteci.
Am lucrat trei luni la articolul asta. Am mers pe urmele Mariei Lataretu de la nastere pana la moarte (mai putin in strainatate), am cautat documente, am vorbit cu oameni care au cunoscut-o, cu apropae toti cei care au scris semnificativ despre ea, am eliminat rand pe rand datele care se bateau cap in cap. A rezultat un articol de presa, totusi, nu o biografie. Aceasta va trebui scrisa candva: cu rigoare documentaristica, nu cu efuziuni si cu aceleasi fraze de un indoielnic lirism. De asemenea, un studiu muzicologic aprofundat isi cere aparitia in lume. Timpul, cu ale sale decantari valorice, le va aduce pe amandoua si mult mai mult decat atat. Sunt optimist.
Astazi, de la ora 17, la emisunea ‘Acces direct’ (Antena 1) se discuta despre Maria Lataretu si se citeaza copios din filmuletul facut de mine. Inca nu stiu daca asta e bine sau nu. O sa ma uit. Uitati-va si voi.
Felicitari!
Mulțumim pentru articol și felicitări! Păcat că nora artistei nu spune adevărul.