Vechiul meu ceaun de mămăligă, turnat din aluminiu, a început de la o vreme să se dezintegreze; se desprindeau fâșii mici și grăuncioare de metal de pe fund. Mămăliga cu aluminiu nu este, se știe, cel mai bun aliment pentru un gurmand. Așa că ce era să fac? Am aruncat, cu părere de rău, ceaunelul tinereții mele. Am rămas, mâncător de mămăligă ce sunt, fără piesa de bază a bucătăriei.
De atunci am colindat frenetic toate magazinele în căutarea unui tuci mic, neapărat cu coadă. Și n-am găsit. La un moment dat, pe culmile disperării fiind, am ochit o crăticioară frumoasă de la Cora. Exact ce-mi doream ca formă și ca mărime, dar dintr-un material ușor, cu un email foarte fin, poate chiar teflon, încât mămăliga se învârtea cu totul. Nu reușeam decât s-o amețesc bine, nu s-o mestec cum trebuie.
Pentru un moldovean mămăliga e ceva ce poate fi dat de-a dura, să poți face boț din ea, ca să întingi cu mâna în mâncare, nicidecum acel terci din mălai grișat, și unguresc pe deasupra, mestecat cu telul și turnat în farfurie ca un sos mai consistent, cum mi s-a întâmplat să mănânc (dar cu cât dispreț!) pe la restaurante și chiar pe la prieteni moldoveni care au uitat principiile sfinte ale mămăligii.
Deci mămăliga (nu mămăliguța, cum tot aud) trebuie mestecată bărbătește, cu un făcăleț zdravăn, iar ca să poți face asta e nevoie de un tuci cu o anume porozitate, nu de unul lucios, alunecos.
Am mai cumpărat apoi o cratiță de inox, cu fundul gros de un deget, să nu se ardă. Însă, vai!, se ardea pe margini. Cu gustul ăla de ars, mămăliga nu era bună nici de dat la câini. După fiecare întrebuințare frecam la cratiță până se subția. Am zvârlit-o când n-a mai rămas din ea decât o tablă subțire, de-o răsuceai pe deget.
Un timp mi-am amăgit exigențele cu o crăticioară dintr-un aliaj bunicel, luată de la nemți. Reușeam să înjgheb în ea niște mămăligi rezonabile. Dar tot timpul mintea mea zbura la ceaunul din copilărie. Ceaunul acela uriaș, lustruit de generații, care expulza din gura lui neagră, de trei ori pe zi, câte o mămăligă colosală, vârtoasă, frumoasă ca aurul, mirosind a lan de păpușoi.
Timpul se oprea în loc când se răsturna mămăliga pe fundul de lemn. Parcă era începutul lumii. Apoi, în jurul acelei planete primordiale, învăluite în aburi, începeau să apară unul câte unul sateliții: niște castroane adânci, de lut. Luceau lingurile de aluminiu, cositorite de țiganii care veneau o dată pe an în sat cu căruțele lor cu coviltir. O ață înscorțoșată de atâta folosință tăia planeta moale în două, apoi în patru, în opt. Fecare primea bucata lui și toți așteptam rugăciunea cu mâna pe porția de mămăligă ca pe Biblie.
Ca la un semn, după ce ne făceam cruce, începea ospățul, o întretăiere frenetică a mâinilor peste masă, leorpăieli, clinchete, troncăneli, un joc zgomotos al materiei: metal, lemn, lut.
Și nicio vorbă. Căci la masă nu se vorbea – și asta nu în numele vreunei reguli de salon, ci pentru simplul fapt că mâncam doi-trei dintr-un castron, fiecare zorea cât putea cu lingura, iar vorbăreții rămâneau flămânzi.
Cât timp era mămăliga în mijloc, putea lipsi oricare din felurile gătite și masa aceea era masă. Și un cartof fiert dacă-l mâncai, întingându-l în mujdei, se chema că e o masă adevărată dacă aburea mămăliga. Nu era un aliment al săracilor. Era ceva care trebuia să fie. Ceva în firea lucrurilor. Semnul milei lui Dumnezeu, care încă o dată ne dădea mămăliga noastră cea de toate zilele.
Mămăliga aceea țeapănă, în care cuțitul stătea drept, ne reunea de cel puțin trei ori pe zi. Ne reunea și ne unea. Era soarele casei, al familiei. Numai dintr-un ceaun de tuci veritabil putea ieși asemenea minunăție.
După multe căutări, am găsit în sfârșit un tuci adevărat la Iași. Turnat de meseriași adevărați într-o turnătorie de fontă adevărată. La peste 1200 de grade Celsius, o temperatură pe care meșterii particulari n-o pot obține în cuptorul lor din spatele casei. Ei topesc aluminiu la 500-600 de grade, temperatura unei țigări arzând, și fac acele tinichele jalnice pe care le expun prin bâlciuri, iarmaroace și pe marginea drumurilor. În loc să le lovească unele de altele ca să le arate rezistența, le dau bobârnace, ca să auzi cum sună. Parcă n-ar vinde tuciuri, ci diapazoane.
M-am dus glonț la Iași când am aflat că există o turnătorie. Și ce am aflat? Turnătoria de Fontă MAE (așa se cheamă, ca ministerul) nu mai lucrează. Fiindcă nu se mai găsesc turnători calificați în țara asta plină de turnători amatori, de la președinte în jos. Acum, din lipsa mâinii de lucru, firma din Iași vinde tuciuri aduse din Ucraina.
Am refuzat să cumpăr de la ucraineni pe motiv că ei îmi țin fără drept o bucată de Moldovă cu convingerea că e a lor de când lumea. N-aș vrea să contribui cu vreun leu la economia unei țări unde românilor li s-a luat, pe pământul lor, dreptul de a învăța în limba română. Și când mă duc la Cernăuți, mă duc cu mâncare de-acasă.
Vedeți, un tuci adevărat poate fi de fapt o chestiune de istorie, de politică, de patriotism și abia apoi și de bucătărie.
Văzându-mă atât de dezamăgit, contabila a îndrăznit să-mi propună un tuci micuț, cu coadă, ultimul rămas dintre cele turnate până nu de mult la Iași. Avea mici defecte de turnare, tocmai de aceea nu fusese scos la vânzare. Am zis că-l iau așa.
Femeia s-a ridicat cu vioiciune de la biroul de tablă, a cotrobăit un timp prin hala aceea plină de funingine – o zăream de sus, prin geamurile afumate – și s-a întors cu ceaunelul. Exact ce căutam eu de atâta vreme!
Când l-am luat în mână, era să-l scap, atât de greu era. Fonta lucea magnific în lumina agresivă a becurilor. Un miros bun de mămăligă fierbinte mi-a năvălit în nări, din memorie, la vederea ceaunului gol. L-am plătit bucuros și am plecat.
Ultimul tuci românesc e la mine. L-am spălat bine și l-am uns peste tot cu ulei. Voi face asta un timp, cu grijă, după fiecare mămăligă. Până când porii se vor umple, până când mâncărurile mele, gătite în felul meu, vor pătrunde între atomii tuciului – și atunci acest obiect umil va căpăta ceva din identitatea mea, așa cum un animal preia din caracterul stăpânului. E tuciul vieții mele. Am fost asigurat că, în pofida defectelor de turnare, de ordin strict estetic, mă va ține toată viața, ba îl voi lăsa și moștenire.
Da, vreau să las moștenire un tuci de mămăligă, cu tot ce înseamnă el. Dar cui să i-l las?
9 comments
exista o turnatorie de fonta la Oradea care (inca..) fabrica tigai, plite si tuciuri traditionale, din fonta… https://www.ceaunefonta.ro/
Exceptional si induiosetor textul, lectura lui ma indreapta catre amintirile celor buni si batrani care din putinul lor ofereau ” o bucata de soare” si suflet, nouă, copiilor infometati veniti obositi, transpirati si flamanzi de pe uliți sau prundul gîrlii.
Mie.
https://www.turnatoriefonta.ro/collections/produse-din-fonta-syton?fbclid=IwAR2n9PAP0ufpEgZ85UzZA5R4ElJ48JC2CfVuqAY4_lP610CGHZRe4mOQHJk
Exista o turnatorie de fonta langa Slatina. De acolo am achizitionat o craticiora pentru mamaliga si o tigaie de 29 cm pentru gatit din fonta. Se pot achizitiona si online. Eu asa le-am cumparat.
https://magazinproduse-fonta.ro; (https://magazinproduse-fonta.ro/cratita-fonta.html; https://magazinproduse-fonta.ro/tigaie-fonta.html)
De la moldovean la MOLDOVEAN: Mamaliga in alt tip de ceaun nu va avea niciodata gustul care-l va avea in ceaunul de tuci.
P.S. Eu am cerut unul din Italia si mi-a cumparat soacra de la un targ din Iasi.
Dacă stie cineva unde pot gasi unul la fel, va rog sa scrieti. Am cumparat de la piata din ala de aluminiu, si e spart. plus, calitatea lasa de dorit.
Am cumpărat și eu un ceaunel din tuci dar sunt nemulțumită că se înnegrește mămăliga chiar dacă îl spăl bine,îl usuc și îl ung cu ulei .M-am bucurat mult când l-am cumpărat. Din păcate turnatoria Mae nu a dat instrucțiuni de folosire.
Poate greșesc eu cu ceva…..
Sigur greșiți cu ceva.